ZAGREBAČKI RAZGOVORI

ZAGREBAČKI RAZGOVORI

12/20/16

PRIČA O ZAGREBAČKOM TRAMVAJU OSAMDESETIH

Tipovi motornih kola kroz vrijeme

Zagreb na usluzi ima tramvaj već više od 120 godina i u tim okvirima tramvaj u Novom Zagrebu je još mladac. Tek nešto više od trideset godina novo/zagrepčani se voze treskom (stari zagrebački naziv za tramvaj) iz svojih kvartova.


Stanovnici Novog Zagreba bili su ''osuđeni'' na autobusni prijevoz prema ostalim dijelovima grada sve do kraja 70-ih godina prošlog stoljeća. u to vrijeme nije bilo čudno da se mladi s noćnih izlazaka u svoje kvartove vraćaju pješke ili da ostanu prespavati kod svojih prijatelja ''u gradu''.

Razvoj zagrebačkih tramvajskih pruga tijekom dva zadnja desetljeća prošlog stoljeća

Osmog svibnja 1978. godine počinje gradnja produžetka tramvajske pruge Držićevom avenijom preko mosta Mladosti do Sopota u Novom Zagrebu. Pritom se tramvajska zaokretnica u Sopotu, kao prva u mreži izvodila unutar proširenog pružnog tijela, bez presijecanja kolnika.


Istodobno, s gradnjom nove tramvajske pruge, izgrađeno je i novo tramvajsko spremište u Dubravi, pokraj postojeće ZET-ove autobusne garaže, tj. U današnjoj Mandlovoj ulici, s novom ispravljačkom stanicom u krugu spremišta. 

U svibnju 1979. godine, radi štednje tekućeg goriva, stupio je na snagu zakon o ograničenju motornog prometa na određene dane i vikende. Ovo ograničenje, tj. zabrana vožnje, odnosi se naizmjenično na parne i neparne registarske brojeve, koji su nazvani ''par-nepar''. To ograničenje individualnog prometa odrazilo se i na javni promet većim brojem putnika.

Dvanaestog rujna iste godine svečano su puštene u promet rekonstruirane Tratinska i Ozaljska, na kojima su radovi počeli 1. kolovoza. Prvobitno je tramvajsku prugu trebalo položiti u sredinu kolnika, ali se na kraju odustalo od toga te je pruga ostala na prijašnjem mjestu. U sklopu te rekonstrukcije izgrađen je novi autobusni terminal na kraju Ozaljske ulice s uređenim iskrcajnim peronima, a obnovljena je i dotadašnja tramvajska čekaonica koja od tada služi autobusnom prometu zajedno s prostorijama za otpremnika. 

Osim toga, ispred ZET-ove upravne zgrade, izgrađen je i pretjecani tramvajski kolosijek u smjeru zaokretnice, koji ujedno i služi za povlačenje vlakova u spremište. Ujedno je dio Ozaljske ulice, od Puljske do Fallerova šetališta, zatvoren za individualan promet. Početno ukrcajno tramvajsko stajalište premješteno je sa zaokretnice na novu lokaciju pred upravnom zgradom ZET-a, a inače zatvoreni pomoćni ulaz u zgradu adaptiran je u prostoriju za tramvajskog otpremnika. Kod svih tramvajskih stajališta rekonstruirane pruge ugrađen je rubnjak na udaljenosti 1,25 m od osi kolosijeka, kako bi se olakšao ulazak i izlazak putnika. 

Dvadeset petog studenog 1979. g. počinje novo razdoblje u razvoju tramvajske mreže ZET-a svečanim puštanjem u promet nove tramvajske pruge Držićevom avenijom, preko Mosta Mladosti do Sopota. Dolazak prvih tramvaja dočekali su građani Novog Zagreba spontanim ovacijama. Velika usputna tramvajska zaokretnica izgrađena je unutar roto-raskrižja kod Zapruđa s već ugrađenim priključnim kolosijecima za produžetak tramvajske pruge Sarajevskom ulicom prema jugu. U blizini te zaokretnice sagrađena je i nova ispravljačka postaja ''Zapruđe'', a u istoj zgradi nalazi se danas i dispečerski prometni centar ZET-a. Te je godine počela i gradnja novog jadranskog mosta preko Save, po kojem će se također odvijati tramvajski promet.


Prvih dana siječnja 1980. godine počinje se upotrebljavati novo tramvajsko spremište u Dubravi uz još naknadno dovršenje i osposobljavanje servisne hale, koja je puštena u pogon 21. siječnja. U suradnji s Gradskim sekretarijatom za promet provedena je u travnju velika akcija brojanja ZET-ovih putnika da bi se dobili podaci o opterećenju prometne mreže, a u svibnju anketiranje putnika radi utvrđivanja ''linije želja''. 

Terminal na Čenomercu 1980. g. 

Trećeg rujna 1980. g. svečano je predana prometu rekonstruirana Ilica, koja je obnovljena od krajiške do Zagrebačke ulice. U sklopu tih radova izgrađen je novi veliki tramvajsko-autobusni terminal na Črnomercu na bivšem zemljištu ciglane. Terminal je izveden po idejnom i glavnom projektu izrađenom u ZET-u, a prihvaćenom nakon svestranih i intenzivnih rasprava. Ostvareno rješenje, kojim su uspješno regulirani i pješački tokovi putnika, omogućuje udoban i siguran prijelaz putnika s autobusa na tramvaj i obrnuto te u najvećoj mogućoj mjeri povezuje tramvajski i autobusni promet. Na cijelom području izvedena je i odgovarajuća rasvjeta. Tramvajska zaokretnica ima dva iskrcajna i tru ukrcajna stajališna mjesta s pretjecajnim kolosijekom. Autobusni terminal ima šest iskrcajnih i više od deset ukrcajnih stajališnih mjesta. Za tramvajsku i autobusnu otpremničku službu postavljeni su zasebni kiosci s nusprostorijama i potrebnim instalacijama. Budući da je za vrijeme radova bio organiziran privremeni autobusni terminal na Trgu Francuske Republike, a tramvaji su usmjereni privremenim linijama Jukićevom i Jagićevom ulicom do Zapadnog kolodvora, izgrađen je tom prilikom i novi trajni kolosiječni spoj Jagićeva-Hanuševa za kojim se duo osjećala potreba.




Devetnaestog rujna te godine, uz sudjelovanje ZET-ovih predstavnika i novinskih izvjestitelja, proslavljen je 100. rođendan bivše ZET-ove kondukterice Paule Landsky, koju su čestitari zatekli pri dobrom zdravlju i raspoloženju. 



Sve veći broj tramvajskih vozila zahtijevao je i veći kapacitet radioničkog prostora. Stoga je počela gradnja nove velike tramvajske radionice sa suvremenom opremom i odgovarajućim pratećim sadržajima, koja je svečano puštena u rad. 9. listopada 1981. g. 

Zatvoren prsten u Novom Zagrebu 1985. g. 

Godine 1985. sagrađena je tramvajska pruga, što se od Savske ceste odvaja Horvaćanskom cestom te skreće preko novoga jadranskog mosta i novog roto raskrižja u dvije razine kod Savskog gaja prema Velesajmu, a u Sopotu je spojena s već sagrađenom prugom i tako se zatvorio prsten kroz Novi Zagreb. Taj tramvajski prsten predan je prometu 29. studenoga 1985. g.


Petnaestog travnja 1986. g. počinje se sa gradnjom 2,1 kilometra dugačke tramvajske pruge, koja će se od Jadranskog mosta preko dijela Selske i cijelom Horvaćanskom cestom protegnuti sve do Čankovićeve ulice na Jarunu, gdje je bilo predviđeno okretište.


Tramvaj će stići u neposrednu blizinu Knežije, Srednjaka, Horvata, Staglišća, Vrbana i drugih naselja južno od Ljubljanske avenije prije početka Univerzijade, jer su radovi morali biti dovršeni do 1. travnja 1987.g. I sportsko-rekreacijski objekti na Jarunu približiti će se gradu, to više što će do Univerzijade biti uređena i Čankovićeva ulica.


Usporedo s tramvajskom prugom gradila se i Horvaćanska cesta na dionici Selska-Čankovićeva a sav posao je bio obavljen zaključno sa 15. rujnom 1986. g. 

Sredinom lipnja stižu 23 tramvaja zvanik TMK 401 iz tadašnje ČSSR-e.


Gradnjom nove Horvaćanske ceste ostvarili su se uvjeti za gradnju tramvajske pruge tom novom prometnicom i to u prvoj etapi do Čankovićeve ulice na Jarunu. Promet je na toj pruzi otvoren 4. svibnja 1987. g., pa se već ljeti te godine moglo služiti i za potrebe velike međunarodne športske priredbe, Univerzijade, koja je te godine održana u Zagrebu. Uoči Univerzijade rekonstruiran je i cjelovito obnovljen jelačić trg, koji je bio sav raskopan, pa su ga Zagrepčani tada zvali ''banovom jarugom''.



Novim Zagrebom je nekada vozila i jedna od linija koja je iz zagrebačkog tramvajskog prometa jednostavno nestala. Riječ je o tramvaju broj 16. 

Šesnaestica do 1991. godine vozila od Črnomerca, preko Jadranskog mosta do Zapruđa. Tada je privremeno ukinuta zbog nedostatka vozača, uzrokovanog ratom. ZET je, naime, početkom Domovinskog rata bio prisiljen smanjiti prijevozne kapacitete jer su u obrani domovine bili angažirani i brojni vozači tramvaja. Zbog ukidanja ove linije uspostavljena je današnja autobusna linija broj 109, Črnomerec-Dugave, koja se s vremenom pokazala atraktivnijom pa je tramvaj broj 16 ukinut. Ako prolazite kroz pothodnike u Novom Zagrebu još uvijek možete vidjeti ploče s brojevima linija koje su tuda vozile, a na njima se još uvijek nalazi i šesnaestica. 

Kroz Novi Zagreb trenutno voze tramvajske linije 6, 7, 8 i 14.




Nema komentara:

Objavi komentar